Meet the team -
Spijker Mans

Blog

Spijker is student Applied Geo-information Science aan de HAS Hogeschool in Den Bosch, en werkstudent bij Gunneman GIS & Geomatics.

Spijker Mans

Ik ben Spijker, student Applied Geo-information Science aan de HAS Hogeschool in Den Bosch. In mijn derde leerjaar heb ik ervoor gekozen om een half jaar bij Gunneman GIS & Geomatics stage te lopen. Hierin heb ik aan verschillende technische en innovatieve projecten meegewerkt.

 

Vooronderzoek

Om het onderzoek te starten ben ik eerst aan de slag gegaan met het verzamelen van informatie over datakwaliteit voor eigen kennis. Inlezen op het internet was een goede start, maar er kon nog veel meer diepgaande informatie verkregen worden door het opzetten van interviews met professionals. De gesprekken met professionals over diverse aspecten van datakwaliteit waren enorm interessant en vaak leerzaam. Mede door de gesprekken kreeg ik inspiratie en motivatie om het onderzoek uit te voeren!

Naast de gesprekken met professionals is er samen met collega’s gewerkt aan een enquête voor datakwaliteit. Veel brainstormen en overleggen later is de enquête uitgezet om een kwantitatieve dimensie aan het onderzoek te geven. Lees hier meer over het onderzoek.

 

Experimenteren en uitvoering

Het experimenteren met FME kon beginnen! Zo heb ik eerst een aantal oefeningen en ‘use cases’ uitgevoerd om een beter gevoel te krijgen bij de software. Jochgem Gunneman stelde use cases voor mij op die ik vervolgens kon uitwerken. Wanneer ik een use case had voltooid kreeg ik feedback op mijn werk. Door de ondersteuning van Jochgem kon ik een hoop leren binnen FME. 

De vaardigheden die ik opdeed binnen FME heb ik uiteindelijk toegepast bij het ontwikkelen van een methode voor het automatisch toetsen van datakwaliteitsindicatoren. Daarnaast heb ik met deze vaardigheden een voorzet kunnen geven voor het automatisch identificeren van verschillende datatypen in een database. 

Met alle kennis van het vooronderzoek en het werken met FME kon ik beginnen met schrijven van het onderzoeksrapport. Het onderzoeksrapport vormt, in combinatie met een enquêterapport, het eindproduct van mijn stageperiode. 

Hackathon

Midden in de stageperiode kwam er een mailtje in mijn inbox van Jochgem Gunneman met een uitnodiging voor de Aerovision climate smart city hackathon. Ik kreeg, samen met mijn collega Noortje, van Jochgem de kans om mee te doen aan deze hackathon onder naam van het bedrijf. Deze uitdaging hebben wij aangepakt en in een halve week lag het eindproduct op tafel. De hackathon was een hele ervaring, van teamleden die op het laatste moment afmelden tot late uurtjes in het CIC in Rotterdam. Uiteindelijk werden wij beloond met een mooie tweede plek! 

Hackathon Map

Ervaring en leermomenten

Voor mij was het persoonlijk erg leuk om in een klein(er) team te werken, zo leer je al je collega’s goed kennen en werk je samen naar een doel. Iedereen staat open voor discussie en waardeert gegeven feedback dit maakt het voor een stagiair gemakkelijker om input te geven en onderdeel uit te maken van het team.

In mijn stageperiode heb ik kennis opgedaan in FME, maar ook op het gebied van datakwaliteit, samenwerking en analyse. In het vervolg van mijn studie en verdere loopbaan hoop ik deze vaardigheden te blijven gebruiken en ontwikkelen, zoals in mijn periode als werkstudent.

Werkstudent

Na mijn stageperiode ben ik begonnen als werkstudent voor Gunneman GIS & Geomatics. Regelmatig krijg ik diverse opdrachten die kunnen variëren van het ontwerpen van een stroomschema tot het toepasbaar maken van een FME workspace. 

De opdrachten zijn vaak in korte perioden van tijd waar resultaten worden opgeleverd die samen worden besproken en waar feedback aan wordt gegeven. Op deze manier wordt efficiënt gewerkt en zit je vaak op één lijn als het aankomt op het gewenste product.

Als werkstudent doe ik veel nieuwe ervaring op binnen mijn werkveld waarbij ik tegelijkertijd kan bijverdienen. Ik ben erg benieuwd wat de toekomst bij Gunneman GIS & Geomatics mij gaat brengen!